Pozycjonowanie strony internetowej jest wykorzystywane przez wszystkie osoby chcące, aby była na wysoko w wynikach wyszukiwania Google pod konkretnymi frazami. Co jednak zrobić, gdy chcemy, aby nasza strona www była wysoko w rankingu jedynie lokalnie — w danym mieście, gdyż np. prowadzimy firmę lokalną i nie zależy nam na pozycji globalnej? Gdy chcemy promować tak witrynę, powinny skorzystać z pozycjonowania lokalnego, które jest idealnym rozwiązaniem. W dalszej części przedstawimy, czym jest taki typ pozycjonowanie, jak pozycjonować witrynę w taki sposób i co daje pozycjonowanie lokalne.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to jeden z kilku rodzajów pozycjonowania. Jest on drugim tuż po pozycjonowaniu ogólnym najpopularniejszym trendem. Pozycjonowanie lokalne polega na promowaniu witryny internetowej w wyszukiwarce Google pod danymi frazami, ale jedynie lokalnie — w kontekście danego miasta, regionu czy lokalizacji. Witryny tak pozycjonowane są zatem widoczne na wysokich pozycjach w internecie jedynie lokalnie np. gdy użytkownik wyszukuje informacji, będąc w danym mieście lub informacji z dopiskiem danego miasta. Obecnie Google kładzie duży nacisk na lokalne dostarczanie informacji i posiada wiele algorytmów, które same określają witryny związane z daną lokalizacją. Pozycjonowanie lokalne jest jednak świadomym działaniem, aby zwiększać ranking witryny w wyszukiwarce Google właśnie w konkretnym mieście. Istnieje kilka sposobów na pozycjonowanie lokalne. Nie są to inne techniki czy działania, ale te znane z ogólnego pozycjonowania wykonywane nieco inaczej.

Jak pozycjonuje się witrynę lokalnie?

Podstawą pozycjonowania lokalnego jest tak jak w przypadku innych typów pozycjonowania poprawnie zoptymalizowana i skonfigurowana strona internetowa. Tylko taka postawa gwarantuje nam, że pozycjonowanie lokalne przyniesie dobry skutek i powiedzie się. Z pewnością witryna musi mieć poprawny kod html, krótki czas wczytywania się, być dostosowana do urządzeń mobilnych czy posiadać przejrzysty układ, linki wewnętrzne itp.

Pierwszym sposobem pozycjonowania lokalnego jest umieszczanie na stronie tekstów seo z frazami lokalnymi. Teksty seo to teksty, które znajdują się na stronie, ale prócz funkcji czytelniczej dla odbiorców zawierają również w sobie odpowiednio ułożone frazy i słowa kluczowe. Przeważnie są to frazy tematyczne, pod którymi chcemy być widoczni w sieci. Przy pozycjonowaniu lokalnym będą to frazy lokalne. Są to słowa kluczowe, które dodatkowo zawierają nazwy miasta, lokalizacji czy danego regionu. Frazy takie mogą być złożone z kilku słów lub być nawet samymi nazwami miast itp. Dzięki zamieszczeniu tekstów seo z danymi frazami, Google wie, czym jest nasz serwis, jakie informacje się na nim znajdują i kiedy wyświetlać naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Teksty seo z frazami lokalnymi możemy tworzyć specjalnie w tym celu lub jedynie dodawać takie frazy w treściach “przy okazji”, których zadaniem nie jest pozycjonowanie. Frazy lokalne możemy dodawać także w innych częściach serwisu. Mogą być to np. opisy i tytuły poszczególnych podstron, które są widoczne jako wynik wyszukiwania w Google. Kolejnymi miejscami mogą być stopki, nazwy menu czy teksty alternatywne dla multimediów itp. Lokalne słowa kluczowe możemy też umieszczać jako anchory w linkach wewnętrznych.

Drugim sposobem pozycjonowania lokalnego witryny jest link building lokalny. Przeważnie ten sposób pozycjonowania znamy z głównej jego wersji. Przy okazji pozycjonowania lokalnego też możemy umieszczać linki do naszej witryny w internecie, aby Google uważało ją za wartością. Będziemy jednak robić to głównie ze stron lokalnych. Jeśli link do naszej witryn będziemy zamieszczali na lokalnych forach, blogach czy serwisach, dla Google, będzie to kolejny sygnał powiązania witryny z innymi lokalnymi.

Trzecim sposobem na nawiązywanie naszej witryny z daną lokalizacją jest stworzenie, zweryfikowanie i dodanie wizytówki Google Moja Firma. Jest to wizytówka widoczna na mapach Google dla firm. Wbrew pozorom jej dodanie również może pomóc pozycjonować nam lokalnie witrynę. Jeśli stworzymy taką wizytówkę oraz dodamy na niej adres naszej witryny, będzie to kolejna informacja dla Google, że nasza strona www działa w danym rejonie. Wizytówkę przed uruchomieniem należy potwierdzić przez zweryfikowanie adresu zamieszkania, więc powiązanie z witryną www jest dla Google bardzo wiarygodnym sygnałem.

Dlaczego warto pozycjonować lokalnie?

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej warto wykonywać z kilku powodów. Pierwszym z nich jest możliwość wybicia się na rynku lokalnym, jeśli prowadzimy projekt lub biznes lokalnie. Obecnie wiele osób nie przykłada wagi do promowania lokalnego biznesu w Google, co daje nam dużą szansę na łatwe wypozycjonowanie się na pierwszej stronie i wysokich pozycjach. Będąc w Google na wysokiej pozycji, będziemy mogli liczyć na duży ruch organiczny i pozyskiwanie wielu nowych klientów. Spora część osób obecnie wyszukuje informacje właśnie w taki sposób. Samo pozycjonowanie lokalne jest bezpieczne oraz nie wymaga stosowania specjalnych technik, a jedynie wykonywana pewnych czynności nieco inaczej. W taki sposób możemy pozycjonować każdy rodzaj witryny np. stronę biznesową czy blog prywatny z lokalnym projektem. Google również promuje witryny pozycjonowanie lokalnie. Jeśli ułatwimy wyszukiwarce to zadanie, będziemy z pewnością proponowani też dużo częściej lokalnym użytkownikom. Pozycjonowanie lokalne witryny i osiągnięcie wysokiej pozycji pod danymi frazami lokalnymi wspomaga też ogólny proces pozycjonowania. Jeśli więc zależy nam na obu tych rodzajach pozycjonowania, warto pozycjonować witrynę lokalnie i dbać o ten element.

Jak zamówić taką usługę?

Usługę pozycjonowania lokalnego zamówić możemy w kilku miejscach, Jeśli samodzielnie nie potrafimy pozycjonować witryny, możemy poprosić o pomoc agencje interaktywne lub agencje seo. W sieci działa również wielu specjalistów niezależnych oraz freelancerów oferujących takie usługi. Warto jednak, wybierając tę opcję sprawdzić renomę i opinie poszczególnych osób, gdyż powierzamy im swoją witrynę. Prywatne osoby możemy szukać np. w social mediach, gdzie mają swoje profile lub na grupach np. na Facebooku.